مصرف چه روغنی در تغذیه دام و طیور بهتر است؟
ارسال شده در: آوریل 4, 2018, توسط : pakdanwp

نخستین پرسش این است که اساسا روغن های گیاهی به عنوان روغن ویژه طیور بهتر هستند یا روغن‌های با منشا حیوانی؟ پاسخ به این پرسش به دو عامل اساسی ترکیب اسیدهای چرب و شرایط نگهداری روغن باز می گردد؛ اما به طور کلی چربی‌های اشباع کمتر، عدد یدی بالاتر و آلودگی پذیری پایینتر، روغن های با منشا  گیاهی را گزینه ای مطلوب تر می سازند. البته در میان روغن های با منشا حیوانی، روغن‌ماهی یک استثنا قابل توجه است و اگر قیمت مناسبی داشته باشد و به خوبی تصفیه شده باشد می تواند به عنوان یک مکمل خوب برای روغن های گیاهی استفاده شود.

در میان روغن های گیاهی، روغن کتان و کلزا سرشار از امگا3 و روغن آفتابگردان و سویا سرشار از امگا 6 هستند؛ همچنین روغن ذرت یک منبع مهم از چربی های غیر اشباع است. از طرف دیگر روغن آفتابگردان بهترین  منبع ویتامین E   می باشد که یک آنتی اکسیدان مهم در رشد طیور است؛ همچنین روغن ماهی منبع مهمی برای برخی آنتی اکسیدان های کمیاب در جیره است.

نتیجه این که حالت ایده آل مصرف روغن، استفاده از ترکیبی از روغن های گیاهی به همراه روغن ماهی برای استفاده در روغن مخصوص طیور  است. ترکیب صحیح این روغن ها می تواند علاوه بر تامین انرژی جیره و سایر فواید ذکر شده، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های محلول  در چربی ضروری برای دام و طیور را تامین نماید و به رشد، سلامتی حیوان  و کیفیت محصول نهایی کمک شایانی نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *